צור קשר

077-5644796

טלפון רב-קווי

077-5644796

טלפון רב-קווי

עושים סדר

מתי פונים לאבחון דידקטי, פסיכודידקטי או אבחון קשב וריכוז

איתי, בן 8, הוא ילד אינטליגנטי וחברותי אשר עד לגילאי בית הספר היה ה"כוכב של הגן": מצחיק, מתחבר בקלות, אהוב על הילדים והגננות כאחד. עם הכניסה לכיתה א', חל שינוי משמעותי: איתי, שיכול להתרכז במשך שעות בציור או משחק מחשב, משתעמם בכיתה, מסרב לשתף פעולה עם הוראות המורים (חוץ מהמורים לספורט ואומנויות) ומציק לילדים היושבים סביבו. בהתאם, הוא מתקשה לרכוש מיומנויות חשבון וקריאה בסיסיות ומתחמק באופן קבוע מהכנת שיעורי הבית.

 

לא צריך להיות מאבחן מוסמך כדי לזהות שהשתלבותו של איתי במערכת הבית ספרית אינה מוצלחת, אך איתור הגורמים לקשייו הם משימה מורכבת יותר. כיום קיימים מספר סוגי אבחונים אשר נועדו לסייע באיתור גורמי הקושי. מה ההבדל בין אבחון דידקטי לפסיכודידקטי? מתי פונים לאבחון הפרעת קשב וריכוז? כל התשובות.

מתי יש צורך באבחון?

הצורך באבחון מתעורר כאשר קיימים קשיים לימודיים אשר הגורמים להם אינם ברורים, ו/או כאשר קיים פער בין רמת המשכל והתפקוד השוטף לעומת הביצועים הלימודיים. קשיים אלו עשויים לנבוע מגורמים שונים כהפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה, קושי חיצוני אובייקטיבי (היעדרות ממושכת עקב מחלה, עולה חדש שטרם למד את השפה) וגורמים רגשיים כהיעדר מוטיבציה, חרדה וכן הלאה. האבחונים השונים מייצרים תמונה מקיפה של נקודות החוזק והחולשה והגורמים לקשיי הילד, וכך מאפשרים להתאים לילד את תוכנית ההתערבות המתאימה ביותר לצרכיו.

מה הן אפשרויות האבחון במקרה של קשיים לימודיים?

קשיים לימודיים עשויים לנבוע, בין השאר, מקשיים מוטוריים, התפתחותיים וחוסר בשלות לכניסה לבית הספר. קשיים הנובעים מגורמים אלו מתגלים בדרך כלל עוד טרם הכניסה לבית הספר באמצעות אבחונים התפתחותיים, מוטוריים וכן הלאה. לאחר הכניסה לבית הספר נפוצים שלושה סוגי אבחונים: אבחון דידקטי, אבחון פסיכודידקטי ואבחון קשב וריכוז.