צור קשר

077-5644796

טלפון רב-קווי

077-5644796

טלפון רב-קווי

המדריך לזיהוי לקויות למידה

למה הוא לא מצליח? המדריך לזיהוי לקויות למידה

הוא מתקשה לקפוץ על רגל אחת בגיל ארבע? כותב בשגיאות כתיב איומות בכיתה ג'?

החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת לאבחן ולהתחיל לטפל בלקויות למידה והפרעות קשב. כך תדעו האם יש סיבה לפנות לאבחון - מגיל הגן ועד החטיבה העליונה

"מה יש לו? למה הוא לא מצליח? איך אדע שהוא לא עצלן? האם זה קשור בי? איך זה שלא ראיתי את זה קודם? למי עליי לפנות כדי לעזור לו? אז מה עושים?".

 

 

המענה לכל השאלות הללו מצוי תחילה בזיהוי הבעיה. הזמן הוא גורם חשוב ומשמעותי: אם ילדכם סובל מלקות למידה, הגישה של "נחכה ונראה" כמעט תמיד פירושה "נחכה... וניכשל".

לא קל להיות הורים, וזה נעשה מורכב עוד יותר כאשר הילד שלכם לקוי למידה ו/או עם הפרעת קשב וריכוז. הקושי בהתמודדות עולה בעיקר כשלא מבינים די הצורך את הקשיים הנלווים ללקות. ישנה חשיבות רבה בהפחתת העמימות וחוסר הבהירות של הלקות והבנת המאפיינים הרבים והשונים של הפרעת הקשב ולקויי הלמידה וההשלכות על הילד, המשפחה והסביבה שלו מבחינה רגשית.

כאשר עוסקים בלקויי למידה ישנה חשיבות רבה להבין את ההיבטים הרגשיים הבלתי נפרדים מלקות הלמידה. ההשלכות לכך הן מעבר לתחום האקדמי אשר מתמקד בלמידה עצמה. ההשלכות הן רגשיות, חברתיות,

לא סתם שובב או איך לזהות הפרעות קשב בגיל הרך

היום כבר יודעים שהפרעות קשב וריכוז ניתנות לאיתור כבר בילדות המוקדמת, וכי הסימנים לכך נמצאים עוד מהינקות והלידה. מה צריך לעורר את החשד כי ילדכם סובל מהבעיה, האם ניתן לתת ריטלין בגילאים הללו ולמה כדאי לקבל הדרכה מקצועית? מדריך התנהגותיות ומשפחתיות. הורות לילדים לקויי למידה ו/או הסובלים מהפרעת קשב וריכוז היא הורות ייחודית לה נחוצה תמיכה מירבית, שיתוף, התייעצות ולמידה.

למדו ככל שתוכלו על הבעיה ועל דרכי הסיוע כדי להתמודד עמה. אם תפעלו מוקדם ילדכם יוכל לקבל עזרה ויתחיל ליהנות מחוויות של הצלחה ולהימנע מתסכולים מיותרים.

להלן מספר נורות אזהרה העלולות לרמוז על קשיים בתחומי התפתחות שונים בגילאי הגן, בית הספר היסודי והחטיבה העליונה.

בגילאי הגן
מוטוריקה עדינה
קושי בפעולות עדינות של הידיים. למשל, הרמת חפצים קטנים, אחיזת עיפרון, גזירה, צביעה והדבקה, בניית מגדל קוביות וכיו"ב.

מערכת התנועה
קושי בתכנון תנועה, היתקלות בחפצים, קושי לזכור רצף תנועתי וקושי בביצוע תנועות מקובלות לגיל, כמו קפיצה על רגל אחת בגיל ארבע.

מערכת שיווי המשקל
איחור משמעותי בתחילת ההליכה, ריבוי נפילות, חוסר יציבות לאורך זמן, היצמדות למקומות בטוחים, הקאה בזמן נסיעות, הירדמות קבועה בנסיעות, פחד ממעליות וממדרגות נעות או צורך מופרז בתנועות סיבוביות.

שפה
שפה בלתי תקינה ביחס לבני הגיל. אוצר מילים דל, מבנה משפט מסורבל ו/או בלתי תקין, קושי בחריזה, שימוש רב במילים כלליות, קשיי היגוי, קושי בשיום ושליפה של מילים מהזיכרון ובניית משפטים מסורבלים.

לקות תחושתית
תגובת יתר לגירויים שונים כגון רעש, ריח, מגע, טעם או להיפך - חיפוש גירויים בעלי עוצמה כמו שתיית נוזל רותח, התנדנדות, וכיו"ב.

תפיסה חזותית וההתמצאות במרחב
קושי בהבחנה בצבעים ובצורות, קושי בזיהוי גרפי של השם הפרטי, קושי בזיהוי מספרים אחרי גיל שלוש וקושי בהבחנה בין גדלים וכיוונים.

קשב וריכוז
קושי בהאזנה רציפה לסיפורים, הסחת דעת בנקל בעת ביצוע משימות מגירויים שונים, אי שקט, פעילות יתר וכיו"ב.

התנהגותי, רגשי, חברתי
קשיים בויתור על סיפוק מיידי, בהתמודדות עם כשלון, בהבעת רגשות באופן מילולי, מעברים, חוסר עצמאות, ריבוי התפרצויות זעם, כפייתיות ונוקשות יתר, קושי לקבל חוקים, הפרעה במצבים חברתיים, חוסר ביטחון עצמי, הפרעות שינה, חרדות ועוד.

בבית הספר היסודי
קריאה וכתיבה
קושי בהבנת הקשר שבין אותיות לצלילים, איחור ברכישת מיומנות הקריאה, קריאה איטית, קריאה משובשת, הימנעות מקריאה בקול, הימנעות מכתיבה (לעתים יכול לנבוע גם על רקע רגשי), קשיים בהבנת הנקרא וקשיים במעקב אחר הוראות, קושי בעיצוב הכתב, קושי בהבעה בכתב, שגיאות כתיב מרובות.

שפה וחשיבה
שימוש במשפטים קצרים, אוצר מילים דל, שיבוש בהטיות ובמבנה המשפט, קושי בהבעה בעל-פה, איטיות ברכישת מיומנויות חדשות, קושי בתפיסת הזמן, קושי בארגון, קושי בעיבוד מידע, פער בין החשיבה המילולית לבלתי מילולית.

חשבון
קושי ברכישת עובדות היסוד ובזכירתן (חיבור ו/או חיסור בתחום העשר), שבירת העשרת הראשונה ועובדות הכפל והחילוק, חיבור וחיסור, אי-הבנת מהות הפעולות, קושי בפתרון בעיות מילוליות.

זיכרון, קשב וריכוז
טעויות בשל קושי בזכירת חומר לימודי, חוסר תשומת לב, היסח דעת, אימפולסיביות וקושי בתכנון ובארגון, אי-שקט פעילות-יתר.

התחום החזותי-תנועתי
אחיזת עיפרון בלתי יציבה, קשיים בעיצוב האותיות, לחץ מופרז על כלי הכתיבה, איטיות במילוי מטלות במוטוריקה העדינה והגסה, כתב-יד בלתי קריא.

התחום ההתנהגותי-חברתי
קשיים חברתיים, דחייה חברתית, מעורבות רבה במריבות, אי-הבנה של קודים חברתיים, תגובות בלתי הולמות.

בחטיבה העליונה
קריאה וכתיבה
פער בין ההבעה בעל-פה להבעה בכתב לטובת ההבעה בעל-פה, קושי בלמידה עצמאית, קשיים בהתמודדות עם טקסטים מורכבים או ארוכים, קשיים בהתארגנות לקראת בחינות או בכתיבת עבודות, ירידה ניכרת בהישגים.

מתמטיקה והנדסה
טעויות חישוב, קושי בהבנת החומר וכישלונות חוזרים במבחנים, קושי בלימוד מקצועות הקשורים למתמטיקה.

שפה וחשיבה
קשיים בתפיסת רעיונות מופשטים ובהבעתם, קושי בהפעלת אסטרטגיות למידה יעילות.

זיכרון, קשב וריכוז
בעיות בזיכרון בגלל קושי במיקוד הקשב, נתינת תשומת לב מוגזמת לפרטים או לחלופין, חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים, שימוש מועט באסטרטגיות.

התחום החזותי-תנועתי
איטיות בעבודה, סרבול בביצוע מטלות ספורטיביות כגון שחייה, רכיבה על אופניים, קשיי התארגנות, תכנון ובקרה עצמית.

התחום הרגשי-התנהגותי-חברתי
קושי בהסתגלות למצבים חדשים, קושי בשיפוט מצבים חברתיים. תחושת בדידות העלולה להתלוות ללקות.